Raylı Sisteme EVET / Yanlış Etaplamaya HAYIR

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

TMMOB Mimarlar Odası Trabzon Şubesi

Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi Protokolü Çekince Raporu / Basın Açıklaması

Raylı Sisteme EVET / Yanlış Etaplamaya HAYIR

24.04.2024 tarihinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Trabzon Büyükşehir Belediyesi

arasında “Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi’nin” Raylı Sistem Hattının Devir Protokolü

imzalanmış̧ ve yapılan imza töreni ve içeriği yazılı ve görsel basında duyurulmuştur. Yapılan

imza töreninden sonra tarafların açıklamalarında Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi’nin birinci

etabının “Şehir Hastanesi – Meydan” arasındaki 8,7 km’lik kısmına 2025 yılında başlanacağı,

2028 yılında da bitirileceği ve ardından Meydan – Havalimanı bölümünün ele alınacağı ifade

edilmiştir.

Öncelikle bu yatırımın doğru bir planlama ve projelendirme ile kentimize kazandırılmasından

mutluluk duyacağımızı belirtmek isteriz. Öte yandan konu hakkında şubemiz ilgili

komisyonunca hazırlanan teknik rapor ve mesleki değerlendirmelerimiz ışığında; Trabzon

Hafif Raylı Sistemi Projesi’nin bu etaplama anlayışıyla yapılmasının yanlış olacağını ve

pek çok sorunu beraberinde getireceğini kamuoyu ile paylaşmak isteriz. Bu

düşüncemizin nedenleri aşağıda verilmiştir:

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Tarafından 2022 yılında onaylanmış̧ “Trabzon Ulaşım

Ana Planı”nda Akçaabat – Arsin arasında planlanan raylı sistemin birinci etabında

Stadyum – Meydan – Havalimanı bölümünün yapılması gerektiği belirtilmiştir.

Ancak yapılan protokolde bu etap tekrar ikiye bölünmekte, kent merkezinin doğu

tarafındaki hat (Trabzon Havalimanı hattı) sonraya bırakılmaktadır. Oysa kentin doğu

tarafında kalan bölgede; sanayi siteleri, Maçka / Erzurum yolu bağlantısı,

Şehirlerarası Otobüs Terminali, Forum AVM, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Tıp

Fakültesi Farabi Hastanesi (1000 yataklı), Diş̧ Hekimliği Fakültesi, Havalimanı, Hayri

Gür Kapalı Spor Salonu, Avrasya Üniversitesi gibi nüfus çeken işlevler nedeniyle

Trabzon Hafif Raylı Sisteminden faydalanacak yolcu sayısı daha fazladır. Bu

protokol ile ulaşım ihtiyacının daha belirgin olduğu kentin doğu tarafı 2028 yılından

sonraya bırakılmaktadır.

Diğer yandan kamu yatırımı olarak gerçekleştirilecek olan Trabzon Hafif Raylı Sistem

Projesinin bir an önce işletmeye açılması ve yapılan yatırımın kamuya geri dönüşü hem

kamu kaynaklarının verimli kullanımı hem de projenin devamı açısından

Daha önce Ulaşım Ana Planında önerilen Meydan bölgesinin her iki yönündeki (doğu-

batı) Havalimanı – Meydan – Stadyum aksı, yolcu potansiyelinin en yüksek olduğu

hattır. Proje bu biçimi ile yapılıp açılırsa beklenen en büyük ekonomik faydayı

sağlayacak ve yatırım kısa sürede geri dönebilecektir. Aksi durumda imzalanan

protokolde belirtilen Şehir Hastanesi – Meydan hattı sadece batı bölümü özelinde

yeterli yolcu kapasitelerine ulaşamayacağından yatırımın geri dönüşünü uzatacak,

Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi kamu kaynaklarını tüketen bir proje olarak kadük

kalabilecektir. Bu durum diğer etapların gerçekleştirilmesini tehlikeye atacak ve kentin

ulaşım sorunları çok daha uzun yıllar çözülemez hale gelecektir.

 

Protokolde yapımı planlanan Şehir Hastanesi – Meydan hattı Meydan bölgesini son

durak haline getirmektedir. Trabzon tek merkezli bir kenttir. Tarihsel süreçte kent

ulaşımında Meydan bölgesi ulaşım açısından bir indirme-bindirme bölgesi ve aktarma

istasyonu olarak görev yapmış̧, bunun ortaya çıkardığı trafik sorunları çileye dönüşmüş

ve yıllarca çözülememiştir. Sistemi protokolde belirtildiği gibi kentin batı yönünü

(Meydan-Şehir Hastanesi hattı) önceleyerek, Maraş Caddesi güzergahında planlamak

ve uygulamak, ikinci kısma bırakılan meydan-havalimanı hattının gündeme alınıp

tamamlanmasına kadar geçecek olan en iyi ihtimalle 6-8 yıl boyunca Meydan

bölgesinde aktarma nedeniyle yoğunlukların yaşanmasına, trafiğin yeniden problem

haline gelmesine sebep olacaktır. Trabzon Hafif Raylı Sistemi Projesi, Meydan

bölgesini yeniden bir son durak ve aktarma istasyonu haline getirmeyecek

şekilde planlanmalıdır.

Geçmişte merkezde yaşanan trafik kaosunu çözmek için Meydan bölgesi

yayalaştırılmış̧; belediye otobüslerinin, dolmuşların ve ilçelerden gelen minibüslerin

durakları ve bekleme noktaları Meydan dışına, sahil bölgesine taşınmıştır. Tüm toplu

taşıma araçlarının durak ve istasyonlarını Meydan bölgesinden sahile taşırken raylı

sistemi Maraş Caddesi güzergahından Meydan son durak olacak şekilde planlamak da

aktarma açısından yanlış ve bugüne kadar yapılan planlamaya aykırı bir uygulamadır.

Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi’nin birinci etabında Şehir Hastanesi – Meydan

hattının önerilmesi bu raylı sistemi, verilen isimden de anlaşılacağı üzere “Şehir

Hastanesi Özel Raylı Sistemi”ne dönüştürecektir. Tüm gerekçelere rağmen

Trabzon Hafif Raylı Sisteminin neredeyse sadece Şehir Hastanesi ulaşımına hizmet

edecek şekilde, diğer kentsel ve kamusal kullanımları öteleyerek planlanması da kritik

bir hata olacaktırYukarıda özetlenen tüm gerekçeler ışığında TMMOB Mimarlar Odası Trabzon Şubesi olarak

Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi ile ilgili basına ve beyanlara yansımış̧ protokolün

yenilenerek;

 

Öncelikle Trabzon Ulaşım Ana Planında da belirtildiği gibi, Havalimanı – Meydan –

Stadyum arası birinci etabının bütün olarak uygulanmasını,

Şayet mesafenin uzunluğu ve maliyeti nedeniyle bakanlık tarafından bu şekilde tek

seferde gerçekleştirilemiyor ise; Meydan bölgesi son durak olmayacak şekilde, doğu-

batı yönünde Beşirli – Değirmendere veya Ayasofya – Havalimanı gibi protokoldeki

km sınırına uygun olarak yeni bir etaplama yapılmasını,

Etaplamaya doğru karar verildikten sonra raylı sistemin ilgili bölgede hangi

güzergahtan geçeceği (sahilden mi, Maraş Caddesi hattından mı, Tanjant yolu

hattından mı vb.), bunun ulaşım ve kentsel mekanlar açısından yaratacağı olumlu ve

olumsuz durumlar ile uygulama projeleri ve detaylarının da tüm paydaşlarıyla detaylıca

tartışılarak karara bağlanmasını,

önemle talep ediyoruz. Bu doğrultuda; başta Ulaştırma Bakanlığı, Trabzon Valiliği, Trabzon

Büyük Şehir Belediye Başkanlığı ve Ortahisar Belediye Başkanlığı olmak üzere tüm siyasi

partilerin Trabzon teşkilatları, kamu kurumlarının yönetici ve temsilcileri, meslek odaları, sivil

toplum örgütleri ve Trabzon halkını konuyu yeniden gözden geçirmeye davet ediyoruz.

En büyük endişemiz Kanuni Bulvarı Boztepe Viyadüğü, Meydan ve Reşadiye Üst Geçitleri,

denizle kent arasına set çeken otoyollar gibi bugün kimsenin kabul etmediği ve Trabzon’u

derinden yaralayan uygulamaların bir benzerinin tekrar yaşanmasıdır.

Kamuoyuna saygılarımızla sunarız.

Mimarlar Odası Trabzon Şubesi

Bu çekince raporu; Mimarlar Odası’nın kamu yararına çalışan bir mesleki kuruluş̧ olması ve

6235 Sayılı Yasa ile yükümlendiği “Kamuyu ilgilendiren mesleki konularda ilgili idarelere görüş̧

ve önerilerde bulunmak” görevinin yerine getirilmesi amacı ve sorumluluğu ile düzenlenmiştir.

0
mutlu
Mutlu
0
_zg_n
Üzgün
0
sinirli
Sinirli
0
_a_rm_
Şaşırmış
0
vir_sl_
Virüslü
Raylı Sisteme EVET / Yanlış Etaplamaya HAYIR

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.
Giriş Yap

Avrasya Haber ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin